۱۰راهکار مهار تورم در سال ۱۴۰۲
«جام‌جم» از دلایل افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در سال گذشته گزارش می‌دهد

۱۰راهکار مهار تورم در سال ۱۴۰۲

درحالیکه ثبات بر بازار ایران حکمفرما شده و انتظار عمونی، کاهش نرخ تورم است، دلالان برای رشد قیمتها همچنان تلاش می‌کنند.
درحالیکه ثبات بر بازار ایران حکمفرما شده و انتظار عمونی، کاهش نرخ تورم است، دلالان برای رشد قیمتها همچنان تلاش می‌کنند.
کد خبر: ۱۴۲۳۹۴۳

به گزارش جام جم آنلاین، در سه ماهه تابستان، با وحود پمپاژ اخبار منفی از سوی رسانه‌های معاند، بازار شاهد آرامش نسبی بود و توافقات دسپلماتیک، نرخ ارز را کاهش داد.

انتظار این بود که این کاهش قیمت همچنان تداوم یابد، اما دلالان می‌کوشند با عددسازی و سیاه‌نمایی آینده، همچنان انتظارات تورمی ایجاد کرده و نیاز کاذب در بازار به وجود آورند.

با این وجود تاثیر ثبات بازار به‌خوبی خود را در کاهش قیمت خودرو و مسکن نشان داده و اکنون دلالان این دو بازار، زخم خورده سیاست‌های ثبات‌ساز اقتصادی دولت محسوب می‌شوند.

به جز این دو حوزه، در سایر بازارها نیز ثبات قیمت محسوس است. در همین راستا گزارش جدید مرکز آمار ایران، از کاهش نرخ تورم نقطه ای، ماهانه و سالانه حکایت دارد. این گزارش تاکید دارد که نرخ تورم در شهریورماه امسال با کاهش ۰.۶ درصدی به ۴۶.۱ درصد رسیده است.

هرچند شیب کاهش قیمتها چندان تند نیست، ولی این امیدواری وجود دارد که جلوی شتاب تند رشد قیمت گرفته شده است.

اما آنچه امید به کاهش بیشتر قیمتها را بیشتر می‌کند، انتظار افزایش ارزش پول ملی با رشد اقتصادی مثبت است. گزارش جدید مرکز آمار ایران حاکی است، نرخ رشد اقتصادی کشور در بهار امسال با نفت به ۷.۹ درصد و بدون نفت به ۶.۱ درصد افزایش یافته است.

همه این آمارها به‌خوبی نشان دهنده این واقعیت است که در نیمه دوم امسال باید منتظر روند رو به رشد ثبات در بازار بود و نباید گذاشت دلالان با موج‌آفرینی و مانور بر روی اخبار سیاسی، اقتصاد ایران را به سمت فضایی غبارآلود ببرند‌.

هراس‌آفرینی و مانور بر روی پیش‌بینی‌های منفی، سناریویی نخ‌نما برای رشد تورم در ایران است و این درحالیست که واقعیت‌های اقتصادی، روند متفاوتی را نوید می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها